Sandgärdsmodellen

Posted by on Nov 5, 2012 in Övrigt

Sådärja!

Nu var vi på gång igen. I tre veckor skall det skrivas estradpoesi & spokenword i åk 8 på Sandgärdskolan. Det är femte året i ordningen som Sangärdskolan Super Slam skall hållas.

Det första vi gör är att låta skapandet gå före skrivandet, inspirationen fören informationen och roligheter före regler.
Stavning och grammatik är jätteviktigt, men inte i början. Reglerna behövs kanske inte i textens början. Strukturer, rättning och finputs lägger vi till på slutet. Lika viktigt som det är framträdandet. Texten skrivs inte för att lämnas in i första hand, utan för att läsas upp. Detta ger ytterligare dimensioner till språket som kropp, röst, dynamik och dramatik.

Lekfullt och långsamt lirkar vi med texterna tills vi slutligen har en färdig tävlingsdikt, eller rent av flera. Alla elever är delaktiga under ett Poetry Slam som poeter, publik, poängräknare eller jury.

I år kommer  fokus att läggas på formen. Inte bara är det viktigt vad som sägs utan även hur. Jag trivs med att se hur upplägget utvecklas och förändras varje år. Det blir matigare och tydligare strukturerat. Det är nästan så att jag kan kalla det här sättet att arbeta för Sandgärdsmodellen nu. Ja, så får det bli!

 

Post a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *