Tips och trix från ordkanonerna

Posted by on Okt 29, 2015 in Ordkanoner, skrivande, spokenword, språkligt, tips och trix

Vi är ju som bekant en hel skara av ordkanoner som åker runt, håller workshops och härjar runt om i landet. Vi har alla olika erfarenhet, bakgrund och sätt att bygga våra workshops på, vi har modifierat skrivövningar till perfektion och lärt oss alla do’s and don’t s med åren.

Därför tänkte vi nu bjuda er på en skrivövning från varje Ordkanon. Som ett potpurri av kunskap. Eller en gott och blandat påse med bara de godaste bitarna kvar. Mycket nöje!

 

Matiss övning heter ”Same same but different” och han förklarar den på följande sätt:
Upprepningar återkommer på många olika sätt i skrivandet. I den här övningen väljer deltagaren ut en av några förvalda meningar och avslutar samma mening på åtta olika sätt. I yngre årskurser kan det räcka med bara några ord. Erfarna skrivare kan gärna se meningen som inledning till åtta lite längre stycken. Några exempel:

Ta inte det här fel nu, men….
Skulle du kunna tänka dig…
I framtiden vill jag…
Det är dags att vi…

Använd meningar som du tror deltagarna kan ha en relation till eller som kan generera några idéer. Det är väldigt vanligt inom spoken word och poetry slam med s.k. katalogdikter. En katalogdikt är baserad på upprepningar kring en fras och/eller ett tema.
Den här övningen kan kompliceras och varieras i det oändliga. Du kan ha vilken mening eller ord som helst i början. Deltagaren kan även se till att varje stycke slutar likadant. Varje mening kan ändras med ett ord vid varje repetition så att början helt bytts ut redan efter halva övningen.

Oskar bjuder på en övning i flera steg,  som heter ”OLIVIANSK METER (REMIXA!)” övningen i sig är uppkallad efter estradpoeten Olivia Bergdahl som under en period skrev något som skulle kunna kallas remix-texter av gamla verk, till exempel psalmer eller visor.

1. VÄLJ EN ORIGINALTEXT
Textstycket kan komma från vad som helst. En gammal visa, en känd dikt, en favorit-refräng eller en arg insändare i lokaltidningen.

Som exempel väljer vi fyra rader ur pop-artisten Oskar Linnros låt ”Genom Eld”:

brukade hata mig själv

måndag-fredag blev en kedja kring min fot

men det är nånting med ikväll

som får mig att tro att vi kan gå

2. SKRIV NER ORIGINALTEXTEN PÅ ETT A4
Viktigt här är att varje rad skrivs ner med gott om mellanrum mellan varje rad!

3. SKRIV DIT EGNA RADER I ORIGINALET
Workshop-deltagarna fyller sedan på med egna rader mellan original-raderna.

Tips för dem som behöver:
– En kan rimma på raderna som finns, eller låta bli!
– Om det känns svårt att komma igång, ställ frågor till dig själv utifrån varje rad och försök svara i nästa. ”Varför brukade jag hata mig själv? Jo för att…” och så in med svaret!
– Om någon är supersnabb så är det helt okej med fler än bara en egen rad

Exempel med ny text i fet stil:

brukade hata mig själv
och alla känslor och tankar som ingen förstod
måndag-fredag blev en kedja kring min fot
som jag släpade efter mig dag och natt
men det är nånting med ikväll
i skymningen, i ljusets mellanläge
som får mig att tro att vi kan gå
springa flyga drömma älska mig själv igen

4. LÄS UPP
Ett par deltagare kan läsa upp den nya texten. Alla kan sedan diskutera utifrån ett par frågor:

– Vad hände med texten när de nya raderna kom med?
– Hur kändes originalet – hur känns den nya versionen? Ändrades tonen? Handlingen?

5. STRYK ORIGINALTEXTEN
Här händer det roliga! Stryk helt bort original-raderna ur texten! Men låt inte deltagarna börja ändra i de egna raderna som blir kvar, än. Vissa kan börja vilja redigera, men säg åt dem att hålla sig.

Exempel på när egen text blir kvar:

och alla känslor och tankar som ingen förstod

som jag släpade efter mig dag och natt

i skymningen, i ljusets mellanläge

springa flyga drömma älska mig själv igen

6. LÄS UPP IGEN
Ett par deltagare, antingen samma som förut eller helt nya, läser upp sina helt egna rader.

Här kan det ofta låta lite konstigt, eftersom många elever skriver sina egna rader som direkta fortsättningar på originalets rader. Med dem borta kan texten låta upphackad, som stympade meningar, abrupta. Nästan som sådär konstigt som… Just det, sådär som dikter kan se ut och låta!

Diskutera i gruppen:

– Vad hände nu?
– Blev det mer intressant eller bara konstigt?
– Blev det en dikt nu, helt plötsligt?
– Behövs verkligen Oskar Linnros (originalet) längre?
7. ATT TA MED SIG FRÅN ÖVNINGEN
Ta för dig av texter som finns, låt dig inspireras, stjäl, förändra, förbättra och gör till ditt eget! Inget är heligt, en popdänga kan bli poesi och tvärtom. Ta de sämsta texterna du vet och gör något bättre! Ta dina favoritrader och inspireras. Remixa!

Lovisa föredrar att blanda korta och långa övningar under sina workshops. Skrivövningen ”Receptet” blandar kort och lång tid. De
Den modifieras på olika sätt men målet är att alla ska ha fått ihop en kortare dikt i slutet av övningen.

Innan jag börjar brukar jag tillsammans med eleverna/deltagarna skriva lista över saker en dikt kan handla om. De får sedan välja ett ord var från listan.

Receptet:
Skriv fyra rader anslag. Ett anslag är en början på texten, något som sätter stämningen. Använd ditt ord! Hur lång en rad är får du bestämma själv. Du har två minuter och trettio sekunder på dig.

Nu har du ett intro till din text, så nu ska vi fördjupa. Skriv ytterligare åtta rader som förklarar det du precis sa. Om du till exempel skrev om en groda i början, får du nu förklara grodans uppkomst, fall och leverne. Du har fyra minuter på dig.

Nu vill vi ha fyra rader refräng, som knyter an till de första raderna igen. Upprepa gärna en kärndel av första stycket på två min.

Dags för ytterligare fördjupning! Fem minuter den här gången, och åtta till tio rader.

Skriv nu ett avslutande stycke på två rader, på två minuter. upprepa gärna något från första stycket, för att knyta ihop texten.

Och där har de flesta skrivit en dikt, och kan få en chans att testa att läsa upp. Om de har svårt att skriva så rekommenderas att hjälpa med första stycket, sen brukar det lossna. Jag brukar hitta på en text som exempel under tiden övningen pågår, så att de slappnar av och förstår att det inte behöver vara så seriöst. Jag brukar köra den här övningen mot slutet av entimmas-workshops men den går så klart att inkorporera i längre workshops.

Vilska är särskilt förtjust i bearbetning av texter som eleverna fått skriva under tidigare pass. Därför tipsar hon om övningen ”Undertext”

Denna övning används i slutet av en workshop. Jag får ofta höra från eleverna själv att de ”inte har skrivit någonting”  eller ”skrivit jättedåligt”. Denna övningen är väldigt enkel men får eleverna inse att texterna har flera lager och det som de från början trodde var skräp kan visa sig vara en pangtext!

Utgå från en text som eleven skrivit tidigare. Lägg ett tomt papper bredvid texten. Sedan går eleven rad för rad och skriver av texten. Skillnaden är att nu ska denna skriva ut vad den egentligen menar.

Plocka bort allt bildspråk, alla försköningar och alla metaforer och liknelser. Tänk inte på att det ska rimma, att det ska vara bra eller ens rätt stavat! Vad handlar texten du skrivit om egentligen? Finns det en kärna i texten? Kommer budskapet fram när språket skalas av?

Tack vare denna övning har en ny text vuxit fram. Steg två är att se om de olika texterna går att kombinera. Pussla in undertexterna i originaltexten, stryk överflödiga meningar och plötsligt har vi tre texter istället för en. 

 

Niklas , brukar göra en övning som fungerar bäst i grupper som är trygga med varandra och har lätt för att bjuda på sig själva.

Övningen går ut på att var och en ska presentera sig för gruppen utan att använda ord. Det är en övning i hur en gestaltar vad de vanligtsvis skulle säga i ord och hur en kopplar kroppspråket till sitt uppträdande. Ganska enkel men också väldigt rolig övning att göra i mindre grupper som är på för en fysisk utmaning. En kan också prata om vad de försökte uttrycka och hur de andra tolkade det.

 

Om det är någon därute som vill använda sig av våra övningar är ni varmt välkomna att göra det. Ge oss gärna uppskattning och credd på sociala medier och liknande, och har ni fler frågor är det bara att kontakta oss på ordkanons hemsida!

Post a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *