jag tror att du fått bilden nu….

Posted by on Nov 17, 2011 in Genomförda workshops

Efter två dagar av workshopsTullengymnasiet har jag lärt mig väldigt mycket om möten. Jag har en viss stil i mitt sätt att leda grupper genom skrivövningar. För det mesta funkar det men ibland måste man tänka om. Som jag brukar säga om uppträdanden – ”Det finns ingen dålig publik”.

Jag träffade fem grupper totalt och det var fem väldigt olika lektioner. En del var tystlåtna och skrivande, en del var pratiga och skrivande och en var mest pratig. Det är nyttigt att träffa på motstånd. Det är andra gången jag kommer till Tullengymnasiet och jag gillar ert sätt att ifrågasätta mig. Det är viktigt för både er och mig att ni inte gör precis som jag säger bara för att jag säger det.

Resultatet av de här två dagarna är många fyllda papper, många frågor och många fantastiska uppläsningar.
Några av grupperna skrev berättelser på exakt 33 ord om att komma till sverige, om vad musik betyder, om utanförskap, om minnen, om vad som gör dig arg och vad som gör dig glad.
Tullengymnasiets elever visade att varje människas historia är viktig hur man än berättar den. De visade också att det är viktigt att vara kritisk.

Nu har jag som vanligt babblat på om vad jag tycker, dags för en av eleverna att få sitt sagt. Detta är en flödeskrivning där inga vanliga regler gäller. Det handlar om att skriva ner sina tankar precis som de kommer.

”Vad ska jag skriva . . . Saker som gör mig irriterad och arg just nu att du pratar för mycket och jag tycker att det är störade . Så gå rakt på saken och sluta gör lektionen lång och bred . Jag har mycket och göra inte bara sitta här och glo på dig . Tycker att du pratar i onödan för det är bara två personer som lyssnar och resten bryr sig inte . Så jag tror att du har fått bilden nu . . .”

Adam Essa Rajab, Tullengymnasiet.

    2 Comments

  1. Tack för den här gången, Matiss. Hoppas det blir fler.
    Åke

  2. helt lövely flödesskrivning.

Post a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *